Et fly er bygd opp av mange deler. Folk har ofte lurt på hvordan et fly kan lette og fly over store hav. I dette innlegget skal vi se på hvordan fly er bygd opp. Vi skal gå gjennom flyet steg for steg.

Flykroppen

Bygging av en flykropp starter med å lage en solid sylinderformet struktur som skal utgjøre selve flyets oppholdsrom og lasterom. Veggene er isolerte med tanke på støt, temperatur og støy, samtidig som de fylles med all slags mulig infrastruktur.

Vingene

Vitenskap innenfor fysikk er grunnlaget for å utvikle vinger til fly. Dette gjelder spesielt lovene om en kraft som har som mål å endre massens retning dersom ingen andre krefter påvirker den. Dersom man skal kunne fly, må mer vind flyte under vingen enn over. Vingene kan endre stilling utfra om flyet skal ta av, fly i høyden eller lande.

Motorene

De første flyene i kommersiell luftfart hadde stempeldrevne propeller. Men senere, når teknologien tillot det, var det turbomotorene som tok over. Disse motorene er mye mer effektive og skaper mindre vibrasjon, noe som er viktig for sikkerheten på fly. Dessuten gjør de det mulig å fly enda høyere. Parafinbasert diesel er mer effektivt enn propeller.

Cockpiten

En cockpit er et førerrom med et stort panel. Dashbordet er fullt av knapper og sensorer, slik at pilotene kan følge med på alt fra høyde, fart, vindretning og lufttrykk. Et fly med passasjerer har som regel en kaptein og en co-styrmann. Sammen kan de dele på å føre flyet eller bistå hverandre med oppgaver.

For at du skal komme trygt fra a til b, er det viktig at alle delene av flyet fungerer optimalt.